Välkommen till Svea Fastighetsförvaltning AB
Relining kan vara ett alternativ till att byta ut stammarna. Kanske är de flesta ledningar fortfarande i gott skick, även om vissa ledningar är slitna. Genom att använda relining där det behövs minskar man risken för läckor, men kan skjuta upp den stora investering som ett stambyte innebär.
I vissa projekt kan relining bli ett komplement till ett stambyte. Om vissa boende nyligen har satsat på dyra badrums- och köksrenoveringar kan det vara svårt att enas om ett fullständigt stambyte. Relining kan då vara en lösning för dessa lägenheter, medan husets övriga stammar byts ut.
För att kunna använda relining behöver man först göra rent röret ordentligt. Man rensar då bort rost och avlagringar som samlats i rören – det hinner bli en hel del på några decennier! Rengöringen gör också att man får en jämnare insida inför nästa steg.
Vi nämnde relining hastigt tidigare, men lite mer utförligt nu så innebär det att man fodrar rör med plastmaterial, som sedan härdar och bildar ett nytt rör inuti det gamla.
En vanlig metod, särskilt för vertikala rör, är strumpmetoden. Då trycker man in en ett mjukt glasfiberrör i den befintliga ledningen med hjälp av tryckluft. I ”strumpan” finns epoxy, som får den att fästa på ledningens insida. Vid golvbrunnar och andra anslutningar kan man istället välja att måla eller spruta plastmaterial på rörens insida, den så kallade lösplastmetoden. Inom ett dygn har plasten härdat – tiden beror på både material, skikttjocklek och temperatur.
För att ta reda på om relining är rätt val – och vilken metod som då är bäst – gör vi en förstudie.
Information om ledningarnas skick och status på husets våtrum hjälper oss att bedöma vilken metod som är tekniskt lämplig. Ibland finns flera likvärdiga alternativ med olika praktiska och ekonomiska förutsättningar.
Du kan nu stänga detta fönster
Välkommen till Svea fastighetsförvaltning! Vi erbjuder en användarvänlig och optimerad lösning för offertförfrågan inom fastighetsförvaltning för både föreningar och företag.
Genom att fylla i vårt formulär kan du snabbt och smidigt begära en offert anpassad efter dina specifika behov.
Vår erfarna personal kommer att behandla din offertförfrågan noggrant och ge dig en konkurrenskraftig offert inom kort tid.
Tveka inte att skicka en offertförfrågan och ta det första steget mot att få en skräddarsydd lösning för din fastighet. Vi är stolta över att vara din pålitliga partner inom fastighetsförvaltning.
Vid akuta ärenden är du välkommen att kontakta jouren. Ett ärende är akut om det innebär risk för skada på egendom eller person. Om felet inte är akut och kan hanteras som felanmälan rekommenderar vi att ni kontaktar felanmälan vardagar 07-16. Observera att ärenden på jourtid debiteras extra.
Vill du anmäla att något är trasigt eller ur funktion i allmänna utrymmen? Ring oss vardagar mellan 08-16. Är du bostadsrättsinnehavare kan du också anlita oss för att arbeten i din lägenhet men då debiteras du och inte din förening/hyresvärd.
Felanmälan vardagar: 08:00 – 16:00
08 – 410 409 15
Jourtelefon alla dagar 16:00-08:00
08 – 400 209 84