Särskilt allvarliga störningar och din bostadsrättsförening

Särskilt allvarliga störningar kan ha stora konsekvenser för bostadsrättsföreningar (BRF) och dess boende. Det handlar om störningar som allvarligt hotar att försämra bostadsmiljön, och kan inkludera allt från ljudstörningar till våldsamma handlingar. 

Nu ska vi gå igenom vad särskilt allvarliga störningar innebär enligt bostadsrättslagen, hur de identifieras och hanteras, samt vad aktuell praxis säger.

Innehållsförteckning

störningar i brf stockholm

Definition av särskilt allvarliga störningar

Enligt bostadsrättslagen måste bostadsrättsinnehavaren se till att deras användning av lägenheten inte orsakar störningar som är skadliga för hälsan eller allvarligt försämrar bostadsmiljön. 

Störningar kan vara allt från högljudda fester till illaluktande sopor i trapphuset. Vid allvarliga störningar ska BRF omedelbart ålägga bostadsrättshavaren att rätta till problemet. Om detta inte sker kan bostadsrätten förverkas och uppsägning ske.

Hantering av särskilt allvarliga störningar

Vid särskilt allvarliga störningar kan BRF säga upp bostadsrättshavaren utan föregående rättelseanmodan. Vad som anses vara en särskilt allvarlig störning framgår inte explicit av lagen, vilket innebär att föreningen måste göra denna bedömning själv. 

Allvarliga brott, som våldshandlingar eller hot om våld, betraktas ofta som särskilt allvarliga störningar.

Exempel från praxis

En färsk dom från Svea hovrätt (2024-01-26, mål T 4685–23) belyser vad som kan klassas som särskilt allvarliga störningar. I detta fall hade en bostadsrättshavare misshandlat sin granne som också var styrelseledamot, vilket ledde till fyra månaders fängelse. 

Hovrätten bedömde att misshandeln utgjorde en särskilt allvarlig störning enligt bostadsrättslagen, oavsett om den hade samband med grannens styrelseuppdrag eller inte.

Restriktiv tillämpning

Hovrätten poängterade även att förlusten av ens bostad är ett mycket ingripande åtgärd. Därför bör möjligheten att förverka nyttjanderätten till en bostadsrätt utan en rättelseanmodan tillämpas restriktivt. 

En individuell bedömning måste göras i varje enskilt fall baserat på omständigheterna.

Slutsats och rekommendationer

Domen från Svea hovrätt ger vägledning om hur särskilt allvarliga störningar kan definieras och tillämpas enligt bostadsrättslagen. 

Misshandel av en granne kan klassas som en särskilt allvarlig störning som inte kräver en rättelseanmodan innan uppsägning. Eftersom varje fall är unikt bör din BRF ta hjälp av en jurist för att göra en korrekt bedömning och överväga att anmana bostadsrättshavaren att vidta rättelse innan uppsägning.

Kontakta oss idag för fastighetsförvaltning som stärker både fastighetens värde och de boendes trivsel.

Artikel inspirerad av HSB

Johan Alkemyr – Gästbloggare och CEO på UnityWebb

Relaterade Artiklar

Statuskontroller brf stockholm

Stockholm BRF Underhåll: Skötselstrategi

Proaktivt underhåll med statuskontroller Med Svea Fastighetsförvaltnings statuskontroller får föreningar överblick över fastighetens skick, vilket möjliggör tidiga åtgärder för att undvika stora skador. Innehållsförteckning Fördelarna med regelbundna statuskontroller Regelbundna statuskontroller ger en heltäckande

Läs Mer »
Översvämning

Uppdaterad lista: Översvämningsområden i Sverige

Översvämningshot: 26 Riskzoner identifierade Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har slutfört en ny översyn och fastställt att Sverige har 26 områden med en avsevärd risk för översvämningar. Denna senaste bedömning inkluderar nya

Läs Mer »

Vill du veta mer?

UC kredit Guld

SVEA FASTIGHETSFÖRVALTNING INGÅR I SAMMA KONCERN

Sjöstadskajen 1, 178 51 - EKERÖ

08 410 400 14 / 070 875 69 70

info@sveafastighetsforvaltning.se

LYCKAT!

Du kan nu stänga detta fönster

Offertförfrågan

Välkommen till Svea fastighetsförvaltning! Vi erbjuder en användarvänlig och optimerad lösning för offertförfrågan inom fastighetsförvaltning för både föreningar och företag.
Genom att fylla i vårt formulär kan du snabbt och smidigt begära en offert anpassad efter dina specifika behov.

Vår erfarna personal kommer att behandla din offertförfrågan noggrant och ge dig en konkurrenskraftig offert inom kort tid.
Tveka inte att skicka en offertförfrågan och ta det första steget mot att få en skräddarsydd lösning för din fastighet. Vi är stolta över att vara din pålitliga partner inom fastighetsförvaltning.

Felanmälan

Vid akuta ärenden är du välkommen att kontakta jouren. Ett ärende är akut om det innebär risk för skada på egendom eller person. Om felet inte är akut och kan hanteras som felanmälan rekommenderar vi att ni kontaktar felanmälan vardagar 07-16. Observera att ärenden på jourtid debiteras extra.

Vill du anmäla att något är trasigt eller ur funktion i allmänna utrymmen? Ring oss vardagar mellan 08-16. Är du bostadsrättsinnehavare kan du också anlita oss för att arbeten i din lägenhet men då debiteras du och inte din förening/hyresvärd.

Felanmälan vardagar: 08:00 – 16:00

08 – 410 409 15

Jourtelefon alla dagar 16:00-08:00

08 – 400 209 84